ekzima vs kudis buta

8 month ago, my 2nd son had ekzima.he had problems on his skin. dia punya kulit berparut, bertompok tompok, ada kudis yang berdarah dan beriar.we are so sad.baby shoul be have a nice skin.bersih putih dan gebu tapi tidak dia.banyak klinik yang telah kami pergi dan minta nasihat mahupun rawatan tetapi hampa.satu pun tak ada yang mujarap.1day, salah seorang kawan memberi nasihat agar terus ke pakar kanak kanak.and we all pun turut dan pakai nasihatnyer.lepas jumpa doktor tersebut baru tahu sebab dan puncanya why my baby got that problem.doctor said my baby got exzima not kudis buta.yang hairannye.. kami bawa hampir bermacam macam klinik swasta dan kerajaan, tidak ada seorang doktor pun yang cakap our baby got exzima.banyak yang cakap kena bacteria la, kuman la, kudis buta la and macam macam lagi..dan bermacam macam ubat la yang disapu pada badannya.oh..kesiannya...after jumpa pakar kanak kanak, she ask me to list and mention all medicine and all cream yang kami dah sapu di badannya.dan saya pun mention all that things.rupa rupanya, semua ubat tu satu pu tiada yang betul for my baby's exzima.oh my god. all that medicine have steroid!! doctor said like that. so doctor gave to us yang betul punya ubat untuk ekzima.1 week later, our baby pun ak dan beransur puluh.kulitnya juga beransur licin dan bersih.cuma we have follow up back to doctor every 2 month because doctor want to look perkembangannya. argghhh... lega rasanya.

ekzima  vs kudis buta
ekzima terjadi pada kulit kering manakala kudis buta pada kulit yang lembab
ekzima tidak mengganggu bahagian alat sulit manakala kudis buta akan ada di sekitar alat sulit
ekzima mempunyai bintik bintik yang berair di atas kulit yg  rata seperti tapak tangan badan, siku, lutut ,tapak kaki manakala kudis buta terdapat di celah celah jari jemari, kepala dan tempat tempat yang lembab.
ekzima juga disebabkan badan terlebih protien, alah pada habuk, bulu kucing dan udara yang terlalu panas dan kudis buta juga disebabkan oleh persekitaran dan penjagaan yang kotor.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan